Effect van bewegen

7

Bewegen wordt vaak gezien als iets wat vooral goed is voor je lichaam en als iets waar je lichamelijk fit van wordt. Bewegen heeft ook een hele grote positieve invloed op het mentale welzijn. Op deze pagina vertellen we meer over de positieve effecten van bewegen.

Effect van bewegen op de mentale gezondheid

Wat voor effect heeft bewegen op de mentale gezondheid?

Door te bewegen word je mentaal gezonder en ben je weerbaarder. Uit onderzoek blijkt dat mensen met psychische klachten als stress, somberheid, psychose of angst minder last hebben van hun klachten als ze meer gaan bewegen. Doordat psychische klachten afnemen, genieten mensen meer van het leven en kunnen ze hun sociale contacten en werk weer beter oppakken. Je zou meer bewegen dus eigenlijk kunnen zien als een katalysator van het herstel.

Bewegen kan heel erg leuk zijn, denk aan een mooie wandeling, een fijne fietstocht of een potje voetbal. Het geeft plezier en daardoor een goed gevoel. Daarnaast kun je je voorstellen dat als het je lukt om meer te gaan bewegen, je een trots gevoel krijgt en dat dit zelfvertrouwen kan geven. Samen bewegen met anderen zorgt voor meer sociale contacten en hierdoor ook plezier.

Wat gebeurt er dan in hersenen?

Dat is een complex verhaal. Kort gezegd zorgt bewegen op de korte termijn voor meer neurotransmitters en endorfine, dat zijn stofjes die allerlei signalen in de hersenen geven. Hierdoor voel je je beter. Op de lange termijn zorgt meer bewegen voor de versterking van wittestofbanen in de hersenen. Wittestofbanen zijn een soort paden in de hersenen waardoor de verschillende hersenonderdelen met elkaar kunnen communiceren. Met de versterking van deze banen kan bijvoorbeeld het geheugen verbeteren.

Als bewegen zo goed is voor de mentale gezondheid, waarom doen we het dan niet vaker?

Motivatie is vaak een probleem. Minder motivatie kan een gevolg zijn van psychische klachten of kan een bijwerking zijn van medicatie. Daarnaast kan het als een grote stap voelen om meer te gaan bewegen. Vaak hebben we het idee dat we dan meteen 10 kilometer zouden moeten gaan hardlopen of dat we meerdere keren per week aan de gewichten moeten hangen in de sportschool. Het advies is daarom om juist te beginnen met kleine stapjes. Een blokje omlopen als je naar de supermarkt gaat of de trap nemen in plaats van de lift. Je merkt dan de positieve effecten van bewegen, wat kan motiveren om weer een stapje extra te zetten.

Effect van bewegen op de lichamelijke gezondheid

Waarom is bewegen goed voor je lichaam?

Bewegen heeft een positief effect op onze lichamelijke gezondheid. Door te bewegen verkleinen we het risico op allerlei ziekten zoals hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, suikerziekte en verschillende soorten kanker. Daarnaast heb je een kleinere kans op overgewicht als je voldoende beweegt. Veel ziekten kunnen dus voorkomen worden door voldoende te bewegen. Daarnaast zijn er allerlei ziekten die kunnen worden behandeld door te bewegen zoals een hoge bloeddruk en suikerziekte.

Hoe veel moet je bewegen?

In Nederland hebben we de Nederlandse beweegnorm. Deze norm zegt dat we 150 minuten per week matig tot hoog intensief moeten bewegen. Matig tot hoog intensief bewegen betekent dat je er in ieder geval een beetje buiten adem van raakt. Voorbeelden hiervan zijn stevig doorwandelen en traplopen. Daarnaast is het advies om twee keer per week bot- en spierversterkende oefeningen te doen. Je hoeft niet meteen te gaan gewichtheffen, wandelen, zwemmen of dansen zijn ook voorbeelden van spierversterkende oefeningen.

Moet ik echt de beweegnorm halen om een positief effect van het bewegen te ervaren?

Nee, dat hoeft zeker niet. Je merkt al snel een positief effect van bewegen op bijvoorbeeld je stemming of je conditie. Uit onderzoek blijkt dat relatief gezien de meeste gezondheidswinst behaald kan worden door van inactief naar actief te gaan. Het is daarom belangrijk om juist te beginnen met die kleine stappen.

Het Mūva Project is een samenwerking tussen

Privacy Policy